כשהמילים מתעוררות – שיטות מותאמות לעידוד כתיבה בכיתות היסוד – הוראה דיפרנציאלית

שתפו את הפוסט:

מה תמצאו במאמר?

האם כל תלמיד אוהב לכתוב? תלמידים רבים תופסים את הכתיבה כמשימה קשה, טכנית, משעממת או מורכבת כתולדה מלקות למידה. אבל כתיבה יכולה להיות גם מקור להבעה עצמית, חיבור רגשי ופיתוח חשיבה – אם רק מלמדים אותה נכון.

כתיבה- כמו כל מיומנות- ניתנת ללמידה.

במאמר זה אציג שיטות הוראה מותאמות אישית לעידוד כתיבה, שמתאימות במיוחד לכיתות בית ספר יסודי. האתגר האמיתי הוא ללמד אותה בדרך שתהיה מותאמת, נגישה, מעודדת ביטוי עצמי ותייצר הצלחות קטנות שיבנו ביטחון.

מדוע חשובה הוראה מותאמת אישית בכתיבה?

כיתה הישראלית ההטרוגנית מכילה: תלמידים דוברי שפות אם שונות, ילדים עם קשיים שפתיים, קשיים בגרפומוטוריקה, בזיכרון העבודה, תלמידים מתקדמים אשר זקוקים לאתגרים.

במצב כזה, כתיבה במודל אחיד- מחברת חיבור לכולם- פשוט לא עובדת. כמו-כן, כתיבה היא אחת המיומנויות המורכבות ביותר שהתלמידים נדרשים להן. היא דורשת:

שליטה בשפה ובמבנה

ריכוז, תכנון, בקרה

דמיון, יכול ביטוי עצמי

זיכרון של התוכן והנושאים לכתיבה

ולא כל תלמיד מגיע עם אותה רמת מיומנות ולכן, הוראה דיפרנציאלית בכתיבה היא מפתח להצלחה בהוראה.

 

אסטרטגיות מוכחות לעידוד וקידום כתיבה בכיתה בביה"ס היסודי:

שיטות הוראה מבוססות בחירה

תנו לתלמידים לבחור בין סוגי טקסטים וסגנונות כתיבה: מכתב, יומן, סיפור קצר, ראיון עם דמות, תיאור מקום, סיפור דימיוני.

התוצאה- עלייה במעורבות, במוטיבציה, במידת ההזדמנויות להצליח וכמובן, בתחושת השייכות והביטחון בשפה.

מדרגי כתיבה לפי רמה

הצעת משימות ברמות קושי שונות של מורכבות- תלמיד א' יתאר את התמונה באמצעות 3 משפטים.

תלמיד ב' יכתוב פסקת תיאור עם ביטויי זמן ומקום.

תלמיד ג' יכתוב סיפור בין X שורות המציג התחלה – אמצע- וסוף.

כל תלמיד ניגש לאתגר שמתאים לו. טכניקה זו מאפשרת לכל תלמיד לחוות הצלחה במקום בו הוא נמצא.

כתיבה בשיתוף

עבודה בזוגות מאפשרת תמיכה הדדית: תלמיד אחד מקריא רעיונות והתלמיד השני כותב אותן, תלמיד מתקדם בודק תוצר של תלמיד הזקוק לחיזוק.

התוצאה: למידה שיתופית המעודדת תקשורת בינאישית, הקשבה ורפלקציה.

שימוש באמצעים חזותיים ורגשיים

שימוש: בתמונות, קלפים, קטעי וידאו ככלי פתיחה לכתיבה לדוגמה: תמונה של סירה בודדת בים השאלות: "מי שט בסירה?", "מה מרגיש האיש?"

הכוונה להשתמש באלמנטים המעוררים "הצתה" סקרנות להקשבה ולעניין.

כתיבה קצרה ומדורגת בהיקפה – בתדירות גבוהה

במקום "חיבור" ארוך אחת למספר שיעורים, בנו הרגלים של כתיבה יומ-יומית. כתיבה בכל שיעור, זו הכוונה בתדירות גבוהה. להטמיע הרגלים של כתיבה בכל שיעור. לדוגמה- בתחילה 2 משפטים, אח"כ להעלות ולתחום את כמות המשפטים הכתובים למשימה. כתיבה של תגובות, יומנים, פתקים, הודעות בווטצאפ. לתרגל משפטי פתיחה, פתיחה לסיפור, מילה ביום וסיפור קצר סביבה. לאפשר לדמיון ולמחשבות לסייע בכתיבה.

מודלים לחיקוי- קריאה לפני כתיבה

לפני שמבקשים מהתלמידים לכתוב- מציגים להם קטע לדוגמה ברמה המתאימה:

מדגימים פסקת תיאור, דנים במרכיבים אשר הופכים מכתב למעניין.

מציגים, מנתחים תיאורים וקטעים מתאימים ולאחר מכן עוברים לכתיבה.

תחליפים לכתיבה- דיבור קודם ולאחריו הכתיבה. חשוב!!

טכניקה מעולה לעידוד כתיבה. לתלמידים עם התנהגות של הימנעות מכתיבה ולאלו עם קשיים בכתיבה. בקשו מהם לתאר/ לספר בקול את התשובה או מה שירצו לכתוב, תעדו או רשמו עבורם נקודות מהנאמר ואז, בקשו מהם לכתוב בדיוק את אשר אמרו בעל פה. טכניקה זו מאפשרת להוריד עומס קוגנטיבי ופותחת דלת לתרגול הדרגתי של כתיבה.

שימוש באמצעיים לזכירת תוכן הכתיבה

שימוש בצלילים מוסיקה, בתמונה, בתומכי זיכרון , בצבעים, ועוד.

 

אז איך מתחילים?

מורים רבים משתפים אותי בתסכול: "אני רוצה לעודד כתיבה, אבל זה גוזל ממני המון זמן".

כאן בדיוק נכנסת תכנית ההשתלמות שלי, המאושרת בגפ"ן, – הכוללת –

  • השתלמות למורים עם דוגמאות ותרגולים המאפשרת פיתוח צוות מורים בתחומי ההוראה וניהול כיתה.
  • ליווי אישי למורים בכיתה- למי שמעוניין לפתח ולקדם את ההוראה ותהליכי הלמידה בכיתות.
  • למי שמעוניין לפתח כישורי ניהול זמן ושגרות לימוד בכיתות.

 

רוצים לשמוע איך התכנית משתלבת בבית הספר שלכם?

לחצו כאן לתיאום שיחת תיאום ראשונית

שתפו את הפוסט:

אולי יעניין אותך גם...

WhatsApp chat
Call Now Button דילוג לתוכן